Sabtu, 29 Oktober 2011

Ev. Psalmen 15 : 1 – 5

Patujolo Mansai jempek do nian turpuk on holan 5 ayat, alai tung uli, bagas jala mamora do poda na hinamhamna. Turpuk on marisihon Etika (tata susila) dohot moral manang nilai-nilai kebenaran. On do nuaeng na mago di ngolu hakristenon di partingkian si-nuaeng on umbahen lam ragat angka hajahaton, kemunafikan, dna. Sai gok dope di ngolunta on angka koruptor, panangko, pamunu. Nian boi do didok jolma sude terjadi i siala tuntutan ni ngoluon ima angka parsaolan ekonomi (butuha), alai molo jujur hita memereng alasan na sekian do i. Ai humgodang nama tabereng di ngolunta on siala nunga mago nilai-nilai etika, moral dohot kejujuran di ngolu on. Molo hot do pardalanan ni jolma i di etika dohot moral na denggan pasti do jumpanganta angka na denggan di ngolu on. Hatorangan ni turpuk Sungkun-sungkun na parjolo na pinatolhas Raja David tu Debata ima :”Ale Jahowa, ise do na jadi sorang di bagasan undung-undungmu? Ise do na mian di dolok ni habadiaonMi? Undungundung ima sada gombaran inganan ni Debata. Molo di konteks ni turpuk on martudu-tudu ma i Bagas Joro ni Debata. Molo didok “sorang” manang menumpang ima songon tamue manang halak na ro mangido pangurupion sian Debata. Lapatanna disi : Ise do na talup gabe tamue ni Debata? Manang ise do na talup ro mangido dohot manjalo pangurupion ni Debata? Sian i boi berengonta ndang na asal-asalan hape na sorang di undungundung ni Debata. Alani porlu do disigati angka songon dia do na boi sorang di undungundung ni Debata i. Sasintongna, ganup ro dohot mulak hita sian gareja, ingkon torus do sungkunonta tu dirinta : Ise do na jadi sorang di undungundung ni Jahowa? Asa marhite i torus tajagahon dirinta, jala tapature asa talup hita di JoroNa i. Ayat 2 – 4 ima songon tanda na talup sorang di undungundung ni Debata? Ay.2 didok “Halak na sun burju marpangalaho dohot siulahon hatigoran jala sidon na sintong dibagasan rohana”. Ingkon burju (berlaku tidak bercela) di hata heber didok “emeth” manang layak dipercaya, satia, murni, benar-benar. Sarupa do on tu na nidok ni Debata tusi Abaraham di 1 Musa 17 : 1 “Sai marparange di jolongku ma ho, jala daulat roham”. On ma sada kualitas moral na ingkon sipatuduhon ni halak Kristen. Ima kualitas moral na sun burju, na so marlindang di ngolu parsaripeon, parianakhonon dohot di parkarejoan. Ai molo so hita tung ise ma? Ai hita halak Kristen na tarjou do tusi, asa unang be saurdot angka haholomon dohot hatiuron di bagasan huria na i. Jala didok nangkin muse Siulahon Hatigoran (melakukan keadilan). Unang ma songon jolma nuaeng anggo tu halak pintor situllop mata ni horbo alai anggo tu dirinta songon na boi do mar-per. Manang molo tu diri niba naeng do bahenon ni jolma seadil-adilna hape molo tu halak ndang ringkot keadilan i, ndada songoni maksudna disi. Alai ingkon tu sude do adong keadilan, dos jala sama rata. Jala didok muse di ayat 2 on Sidok na sintong sian bagasan rohana (mengatakan kebenaran dengan segenap hatinya), ima ndang adong gabus, ndang adong sipalensem, tidak bersilat lidah. Di tonga partingkian ngolu ni masyarakat nuaeng on hira na tabo do di roha ni jolma i molo manghatai ndang adong bumbu-bumbu gossip, fitnah dohot na manghatai jolma. Jala nunga mangararati on sahat tu huria dohot angka parsaoran ni keluarga. Memang, jotjot do maol manghatahon na sintong nuaeng on alai boi parohon hamaolon. Alai songon angka anak ni Debata hita, ingkon do taulahon i. Di hata ni Jesus pe mandok : Olo anggo olo, ndang ia ndang” (Mat.5:37). Adong dope hadomuanna tu na di ginjang nangkin di ay.3 didok : halak na so olo mangkata tundal, na so olo mambahen hajahaton tu donganna, jala na so olo mambahen haurahon tu sisolhotna”. Angka halak Kristen ingkon do roha na pangoluhon ndada roha pamateon. Tung di hasiholi do angka na denggan tu donganna (di jabu, di huta, di ulaon dohot di huria), jala dijagahon unang sanga adong sian dirina na mambahen gabe hansit roha manang gabe marlea manang mandabuhon reputasi donganna. Ingkon sijamothonta do na manghatahon hata tundal/fitnah, songon didok angka pandohan :”fitnah lebih kejam dari pembunuhan”. Molo tapatudos di Jak.3:1-12 taringot tu dila didok disi : Mansai godang do jolma naung mate binahen ni podang….alai andul gumodang dope na mate ala ni “pangabas”. Ido alana sai didok angka parende : Memang lidah tak bertulang tak terbatas kata-kata? Tinggi gunung kan kudaki, lain di bibir lain di hati”. Ay.4, mansoadahon na lea, jala dipasangap do angka na mangkabiari Jahowa. Ayat on hum tangkas patuduhon taringot mardongan ndang asal mardongan. Mardongan ndada na mamereng holan di hubungan parmudaron, ndada ala ni harta dohot angka na asing; alai beha do parsaoranna tu Debata. Halak na burju mar-Tuhan , na manghabiari Jahowa ido didongani, angka halak sisongoni do na mardalan di hasintongan. Sai somal do didok : pengaruh lingkungan manang hona pengaruh ni jolma. Molo sai lehonon do roha marparsaoran tu angka halak na so denggan boi do lam leleng ndang denggan be iba, sebalikna do molo lehonon do roha marparsaoran dohot angka halak na denggan pasti do denggan muse iba. Ay.5. halak na so olo paanakkon hepengna jala na so olo manjalo sisip mangalo na lidang roha i (yang tidak memimjamkan uangnya dengan makan riba dan tidak menerima suap melawan orang yang tak bersalah). Ndang apala bunga hepeng tinaringotanna dison, alai sikap na sai olo mambuat pangomoan sian angka na susah, na pogos manang na hurangan di ngolu. Lapatanna disi molo so boi ni urupan angka na susah i nanggo pinomat ndang tabahi asa lam susah ngolu nasida. Ai godang do jolma nuaeng on mamake pandohan : asal bersisik, ikan ma i, (lapatanna sian ise pe taho, asa ma mangalehon pangomoan, bondut ma). Udutna didok asa unang mambuat pangomoan manang pamora diri sian sisip (suap). Di 2 Musa 23:8 : suap janganlah kau terima, sebab suap membuat buta mata orang-orang yang melihat dan memutarbalikkan perkara yang benar. Halak na manghasiholi hatigoran, hasintongan ingkon mangigihon do angka sisip. Memang godang do jolma na so tahan godaan manjalo angka sisip on, songon na tabo do i di angka jolma parjahat; so pola loja hape boi hatop mamora. Sipahusorhusoron ni jamita : 1. Ngolu na beribadah ingkon sadalan do di perilaku ni ngolu siganup ari. ibadah manang abodah sian hata arab marlapatan do i tu sikap manang tingkah laku. Munafik do jolma molo berengon anggo sian ibadah na ndang adong na hurang be alai sian perilaku siganup ari tung dao situtu do. Ido alana godang hata na tabege mandok : iala goarna pandita hape….., percuma do i sintua so niantusan na niulana, asal parari kamis do i…ndang pola hansit rohanta disi, ai memang ingkon intropeksi diri do hita marhite jamita on. 2. Memang ndang adong jolma na boi sikop jala sempurna di jolo ni Debata dohot di jolo ni angka jolma. Alai tanda halak Kristen na mangolu jala na dinamis ndang holan mardalan di tempat tontu ingkon lam meningkat tu dengganna hita di parrohaon, pambahenan dohot angka sude di gulmit ni ngolunta on. 3. Porsea ma hita halak na sai jugul mangulaon na denggan ndang adong pola sihabiaronta di ngolu on, jala halak si songon on do na nihalomohon ni Debata. Songon na di ginjang nangkin so adong na so tarpatupa molo Debata donganta, jala tarpatupa angka jolma na porsea ido. Amen

Selasa, 25 Oktober 2011

Ev. Lukas 1 : 67 - 80

Jamita Partangiangan Ev. Lukas 1 : 67 - 80 Hamu angka dongan ! Di ngolunta on godang do ala manang sebab umbahen tapuji Debata di ngolunta on. Boi do i marhite angka hahipason naung tajalo di ngolunta on, pasupasu dohot angka na asing. Ragam ma tahe na boi sidohonon. Alai na rumingkot songon tanda jolma na marhaporseaon di Tuhan i tung tama do hita mandok mauliate ganup gulmit di ngolunta on. Songon ido dipatuduhon dibagasan turpuk on. Sahalak panurirang na margoar Sakarias naung matua dohot jolmana na margoar si-Elisabeth. Nunga tung leleng sai dipangido nasida tu Tuhan i asa dibasa-basahon Debata tu nasida ianakhon. Hape nunga sahat tu namatua nasida ndang dope dilehon ianakhon jala si-Elisabeth pe ndang mungkin marianakhon siala boru-boru na hol (na mandul). Anggo di roha ni nasida na dua (Sakarias dohot Elisabeth) ndang be adong panghirimon si songon i. Songon hea do adong program di tivi taringot “mimpi kali ye”, ima sada program pajumpang dohot artis idola. Molo mamereng sian hadirion sahalak na naeng pajumpang tu artis idolana hira na so mungkin do ro artis i pajumpang tu nasida ima gabe didok mimpi kali ye. Jala di ngolunta on godang do na didok ‘mimpi kali ye’, tabahen ma jolo tudosan : songon dia ma hita gabe terkenal masuk tivi ganup ari pasti ‘mimpi kali ye’, songon dia ma hita boi gabe pejabat di Negara on, mimpi kali ye. Godang do songon na so mungkin di ngolu on sian hajolmaonta. Hape adong do hata na malo mandok : tidak ada salahnya mempunyai pengharapan yang besar di dalam hidup ini. Lapatanna ndang na hurang i molo sai tabahen panghirimon na mangolu di rohanta, sian molo sai tadok : ndang mungkin manang ndang tarula i. ido alana di turpuk on siala ndang dihaporseai si Sakarias hata ni Debata gabe diuhumi Debata ma ibana ima uhum na so boi manghatai sahat tu na boi dibereng ibana pambahenan ni Debata di ngolu na i. Anggo di ngolu ni jolma na sai marsigantung tu pikiran dohot gogona sandiri jotjot do songon na didok di ginjang nangkin ima : tidak mungkin, ndang tarula i manang mimpi kali ye. Hape sebalikna do sangkap ni Debata. Anggo di jolma boi do gabe ndang mungkin, alai molo di Debata tangkas didok :”Ai ndang adong na so tarpatupa Debata” (Luk.1:37). Hamu angka dongan ! Turpuk on ima songon barita hasosorang Johannes Pandidi na dipersiapon Debata laho manomunomu haroro ni Panurirang na balga, raja na marhuaso di sandok portibi on dohot di surgo ima Haroro ni Jesus Kristus. Ido alana gabe mamuji-muji Si Sakarias dung ungkap pamanganna dipambahenan Debata na masa di ngoluna. Adong do piga-piga tanda manang cirri-ciri sahalak na mamuji amuji Debata di ngolunna ima : 1. Gabe manurirangi pambahenan ni Debata Di jolo turpuk ta on gabe didok manurirangi do si Sakarias tu jolma na torop i. Manurirangi Ibana di pambahenan ni Debata naung di jaloNa sian Debata asa lam porsea jolma i ima na tuk do Debata patupahon saluhutna na adong di ngolu ni jolma i. Hita pe ingkon boi do manurirangi angka pambahenan ni Debata naung tajalo di ngolu on. Asa lam mananda jolma di ngoluna jala lam porsea di pambahenan ni Debata sian angka tingki tu tingki. Tung godang do pambahenan ni Debata di ngolunta on, nian ndang holan marhite materi alai dohot do na so tinagam ni roha dipasahat Debata di ngolunta on. Barita Nauli na mangolu ndada holan na didok jolma naung di jalo nasida sian Debata, alai dohot do na taalami di ngolunta on. Tung godang do na dipatupa Debata di ngolunta on ndada ingkon na sai tahirim baru pe tadok na mangula Debata di ngolunta. Tauji ma jolo mamereng sian angka na salpu sahat tu nuaeng. Pasti do dohononta :”Godang ma tongon na binahen ni Debata di ngoluku on”. 2. Gabe lam tubu roha na mambiar tu Debata Tanda na mamuji Debata na paduahon ima lam tubu ni rohanta na mabiar tu Debata. Biar lapatanna dison ima tanda na sangap jala holong rohanta tu Debata. Ndang be hita marlomo-lomo di ngolunta on alai nunga Debata. Ai naung munsat do hita sian haholomon tu hatiuron, sian hatoban hian gabe anak ni Debata. Roha na mabiar tu Debata ima ingkon lam holong rohanta tu Debata sian angka na adong di portibion (patudos Matius 6:33 : sai jumolo didok disi ima mangalului Harajaon dohot hatigoran na sian Debata). 3. Gabe jolma na na matoras di sudena Tanda na mamuji Debata hita na patoluhon ima ngolu na lam matoras di sudena. Matoras di panghataion dohot di pambahenan. Ala na matoras ndada holan mamereng tu umur alai mamereng di kualitas ni ngolunta. Syarat asa gabe matoras hita tontu ingkon mulak do hita tu hata ni Debata di Kolose 2 : 6 -7 i, ima asa mian hita di IBANA, jala marurat dohot lam magodang dibagasan Tuhan i. Molo didok mian ima asa hot hita di bagasan Kristus, ndang boi mardua-dua roha. Hata ni Debata pe mandok ingkon satia do hita saleleng ni lelengna dibagasan Tuhan i. Hamu angka dongan Tung godang do paraloan sian portibion dohot angka jolma na asing tarlumobi sian bagasan ngolunta sandiri laho mamuji Debata dohot manghatindanghon angka PambahenanNa. Alai dohonon ma memang ingkon ido tantanganta na mangihuthon IBANA di hasianganon. Kompensasi manang pengorbanan na tabahen mangihuthon IBANA di ngolu on ndada marisuang i tung dihasiholi Debata do i sian hita. Alani ingkon do hita manongtong mamuji IBANA di ngolunta on. Ndang tarbahenta mardua roha tu Debata siala olo annon songon didok halak Batak “dua sai dua hape holan sada pe so adong”. Dao tumagon sai manongtong hita paimaimahon di sangkap ni Debata di ngolunta huhut mangula ulaonta hita hombar tu lomo ni roha ni Debata. Ai marpanatap do Debata, molo didok Debata manjadi tu hita ingkon manjadi do. Ndang adong hagogoon manang aha pe na boi mangambati sangkap ni Debata. Alani tapuji ma Ibana di sude gulmit di ngolunta jala rodi saleleng ni lelengna. Amen

Minggu, 16 Oktober 2011

Lukas 15 : 11 - 24

Perikop Anak yang hilang (Luk 15:11-32), adalah lanjutan dari perikop sebelumnya. Oleh karena itu sangat baik bila mendalami nats ini dengan tidak melupakan peristiwa sebelumnya. Pada perikop sebelumnya, diceritakan para pemungut cukai dan ahli-ahli taurat bersungut-sungut (ay.2) karena Yesus menerima orang-orang berdosa dan makan bersama-sama dengan mereka. Akhirnya Yesus menjelaskan-Nya melalui 3 (tiga) perumpamaan yang berkonotasi “hilang” yakni : 1) Perumpamaan tentang domba yang hilang (ay.4-7); 2) Perumpamaan tentang dirham yang hilang (ay.8-10), dan 3) Perumpamaan tentang anak yang hilang (ay.11 – 32). Menariknya setelah si- “hilang” ditemukan timbul suasana kesukacitaan yang luar biasa. Untuk kisah pertama dan kedua sangatlah wajar, tetapi untuk kisah ke-3 sangat aneh dan saya katakan luar biasa. Dalam perikop anak yang hilang, yang menjadi pertanyaan penting adalah anak yang mana yang dikatakan hilang? Di awal narasi dijelaskan bahwa si-bungsu meminta harta orangtuanya yang menjadi haknya, dan dihambur-hamburkan sehingga habis dan timbul penyesalan. Akhirnya si-bungsu kembali ke pangkuan orangtuanya lalu dibuatkan pesta yang meriah bukan dimarahi atau diusir dari rumah mereka. Dan ini menjadi alasan bagi si-sulung tidak dapat menerima ke-diskriminasian yang diperbuat oleh bapanya. Di akhir perikop ini tidak dijelaskan apakah si-sulung turut berpesta dengan si-bungsu atau malah juga “hilang” seperti si-bungsu? Untunglah HKBP hanya membatasi perikop ini sampai ayat 24 “happy ending”. Ada banyak ruang untuk membuat pertanyaan-pertanyaan seperti di atas tadi dari kisah ini. Salah satunya lagi datang dari si-bungsu sendiri. Apakah niatnya untuk kembali benar-benar timbul dari penyesalan yang terdalam atau karena sudah di ujung krisis hidup? Atau apakah dia tidak akan melakukan perbuatan yang sama setelah dibuatkan pesta, karena ayahnya tidak marah atau membuatnya menjadi budak di rumahnya seperti harapan klimaks dikeputus-asa-an yang pernah dia alami. Kelihatannya penulis Injil ini tidak perlu melihat sampai di sana, karena essensi kisah ini sangat jelas menekankan perihal Bapa yang selalu baik menerima apapun yang dilakukan anak-anaknya apalagi anak yang mau berbalik ke-pelukan sang bapa. Yesus sebenarnya melukiskan melalui Perumpaan ini Allah yang penuh kasih dan pengampun. Sedangkan anak yang bungsu adalah orang-orang yang berdosa, pemungut cukai yang senantiasa mau berbalik dan kembali ke pelukan sang Bapa. Untuk lebih jelasnya dapatlah dipaparkan beberapa hal yang esensi dari perikop ini. 1. Hidup baik dan benar selalu mendatangkan kebahagian. Pdt.Daniel Harahap mengatakan diluar kebaikan dan kebenaran tidak ada kesenangan/kebahagian yang sejati.(Daniel Harahap, www.rumametmet.com) Ada beberapa kesalahan yang diperbuat oleh si-bungsu yakni keluar dari koridor kebenaran dan kebaikan yang ditetapkan oleh bapanya. Menuntut warisan walaupun ayahnya masih hidup, dan mempergunakan harta warisan untuk berfoya-foya tentu saja melukai hati si-Ayah. Dan semua itu berujung kepada penderitaan sampai kepada titik nadir penyesalan. Allah memang memberikan kebebasan bagi manusia untuk memilih apa yang diinginkannya, tetapi Allah juga membuat koridor/patron untuk kita tetap hidup di dalam kehendakNya (bnd.Manusia pertama di taman eden) supaya mendatangkan sukacita dan kebahagian. 2. Mengakui dosa dan mau meninggalkannya adalah jalan kesukaan Tuhan Allah senantiasa menanti dan mengharapkan kita yang berdosa untuk bertobat (metanoia) (bnd.Yeh.33:11). Pertobatan (metanoia) adalah sikap untuk menyadari perbuatan, mau berubah dan kembali ke jalan yang diingini Tuhan. Pertobatan dan mohon pengampunan dari si-bungsu menghadirkan euforia kebahagian dari si-bapa. Dikatakan bapanya berlari mendapatkannya, merangkulnya dan menciumnya, padahal ia begitu kotor dan najis. Seperti juga kita manusia yang berdosa – lalu sadar – bertobat - berbalik memohon pengampunan, Allah seakan berlari menyambut kehadiran kita. Sesungguhnya Allah tidak mau mengingat-ingat kesalahan yang kita lakukan. 3. Kasih setia Bapa yang tidak pernah putus-putusnya Tuhan memang baik. Dia tidak membalas setimpal dengan dosa dan kesalahan kita. Dia begitu sayang dan penuh kasih kepada kita dan ingin kita hidup bahagia. Belas kasih Tuhan digambarkan dengan kata Splagnizomai dari kata splagnon yang berarti bagian dalam dari tubuh, seperti jantung, hati atau paru-paru. Itu berarti belas kasih Tuhan ditunjukkan dari ungkapan yang sangat dalam, tidak hanya sebatas kepura-puraan saja (bnd.Yoh.3:16). Namun Tuhan juga tidak mau dipermainkan. Dia memberi kita kesempatan kedua, ketiga,keempat dan seterusnya, namun ada suatu ketika tidak ada lagi kesempatan untuk berubah dan semua pintu telah tertutup (bnd.Air Bah, Pembuangan ke Babel,dll) Rasul Paulus mengatakan di 2 Kor 6:1-2 “jangan sia-siakan kasih karunia Allah”.

1 Johannes 4 : 17 - 21

Jamita Partangiangan 1 Johannes 4 : 17 – 21 Hamu angka dongan ! Holong manang kasih ima songon Tema sentral (utama) di ngolu hakristenonta. Adong do mandok : sude isi ni bibel on molo dipasada kuncina ima Holong. Ai holong do ditaringoti di Padan Na robi ima Debata na manghaholongi Bangso Israel nang pe sai jotjot nasida mambahen hansit roha ni Debata. Jala nang pe sai piga hali diuhumi Debata bangso i alani hatangkangon nasida, sai tong do mulak roha ni Debata mamereng bangso i. Di Padan Naimbaru tung lam tangkas muse hataridaan holong i marhite pambahenan ni Debata ima na ro Jesus Kristus tu portibion laho paluahon hita jolma. Holong ndada holan na didok :”Holong do rohangku tu ho”? ninna sahalak dolidoli tu anak boru? Ndang. Manang holong do rohangku tu ho anaha, ninna natoras tu ianakhonna. Siala molo holong na holan marhite pamangan ndang adong hataridaan di pambahenan ni ngolu tontu holong sisongon i, ima holong holan di hata. Taboto do di bibelta i adong do didok 4 lapatan ni holong ima : Holong Eros ima holong doli-doli tu anak boru, manang holong ni amanta tu inanta. Holong sisongoni jotjot do ala adong maksudna, adong na dibuatna. Napaduahon, ima didok holong Philia, holong hubungan kekeluargaan, songon hubungan natoras tu ianakhonna. Jala holong sisongon on pe nionjar ala adon g hubunganna. Napatoluhon, ima didok holong Storge, holong alani parmudaron, holong hubungan keluarga na jumonok, jala on pe nionjar ala adong hubungan di nasida. Napaopathon, on ma didok Holong Agape, holong naumbagas, na dipatuduhon Debata marhite Jesus Kristus tu jolma. Di hata batak didok do holong na parjolo sahat tu patoluhon nangkin ima holong Eros, Philia, Storge ima holong ASA dohot Holong ALA? Boasa songoni? Siala holong natoluhon jotjot do i nionjar ALA adong hubungan keluarga, ala adong hubungan parmudaron, ala adong ketertarikan. Coba jolo molo nunga ndang adong be parmudaron manang ketertarikan mampu dope patuduhon holong. Contoh na metmet, mampu do hita mangholongi sude jolma nang pe so tinanda i manang ise nasida???. Jala holong na tolu nangkin jotjot do didok holong ASA, lapatanna huholongi sasahalak nang keluarga niba ASA nihirim adong sibuaton sian nasida, isarani pangurupionna, manang roha na. On ma didok holong na marpangait. Holong Agape didok do holong NANG PE, lapatanna Nang Pei se i, Nang Pe songon dia ibana, Nang Pe beha statusna anggo na holong do roha ingkon tongtong do holong roha niba disi. Tauji ma jolo pambahenan ni Debata di ngolunta on, anggo mamereng hadirionta, jala ise tutu pola do ingkon mate Kristus alani hita, hape diulaon Ibana do i asal ma mangolu hita. Hamu Angka dongan!!! Marhite turpukta on didok do tangkas : ingkon do hita marsihaholongon siala nunga Debata parjolo mangholongi hita. Taboto do di ari parpudi annon ima di masa paruhuman i ndang adong pola sungkun-sungkun tu hita : Ise hita, aha do pangkatta manang huria didia hita, alai tangkas do didok “Aha do naung taula di ngolu on? Molo disungkun aha do naung taula? Ima songon implementasi Holong manang hataridaan holong di ngolunta. Molo tabadingkon di Matius 25 taringot tu paruhuman di ari parpudi i, tangkas do sungkun-sungkun ni Jesus disi : ditingki tarhurung ahu didia do ho laho mandulo ahu, di tingki mauas ahu didia do ho laho mangalehon minum tu Ahu, di tingki male Ahu, didia do ho mangalehon sipanganon tu ho? Nasa na dibahen hamu tu angka na metmet on na tu ahu do i? ninna Tuhan i. Hataridaan holong na tabahen di ngolu on ima tu jolma do. Ai pargabus do jolma molo didok holong rohana tu Debata hape donganna jolma dihosomi manang ndang di haholongi. Songon dia ma hita manghaholongi Debata na so tabereng, hape halak na di jolonta ndang boi tahaholongi. Ido alana didok Jesus songon di ginjang nangkin : Molo dibahen hamu tu angka na metmet on na tu Ahu do i. Halak na metmet ndada holan metmet di harta i, alai dohot do metmet di parohaon, metmet di haporseaon, lapatanna ingkon sitogu-toguonta do i asa mananda holong ni Debata. Molo tajaha surat apostel Paulus di 1 Korint 13:13, asa tolu na hot ima Haporseaon, Panghirimon dohot Holong, jala naumbalga sian na tolu i ima Holong. Sian i boi do berengonta : ringkot do nian Haporseaon dohot Panghirimon alai anggo so adong do Holong ni Roha, doshon na mate do Haporseaon. Jakobus pe mandok do : Iman tanpa perbuatan adalah Mati. Jala Paulus humtangkas muse mandok di 1 Korint 13 i ima : 13:1. Sekalipun aku dapat berkata-kata dengan semua bahasa manusia dan bahasa malaikat, tetapi jika aku tidak mempunyai kasih, aku sama dengan gong yang berkumandang dan canang yang gemerincing. 13:2 Sekalipun aku mempunyai karunia untuk bernubuat dan aku mengetahui segala rahasia dan memiliki seluruh pengetahuan; dan sekalipun aku memiliki iman yang sempurna untuk memindahkan gunung, tetapi jika aku tidak mempunyai kasih, aku sama sekali tidak berguna. Holong ima patuduhon harimpason (kesempurnaan) haporseaon. Lapatanna iman na mangolu ndada holan manaringoti taringot tu banua ginjang hape hita mangolu dope di portibi on. Molo naeng sahat tu ginjang ingkon beres jolo di toru on ima hasiangan on. Sipata boi do tarjalo pandohan ni donganta sian Silom i na sai mandok : Perbanyaklah Amal supaya melempangkan jalanmu ke sorga!!!. Molo bahasa hakristenonon na ima : Tanda jolma na beriman dibuktikan dengan kasih. Ndang pola molo godang tabahen amal gabe mempermulus dalan tu surgo. Ndang pola sisongon i teologi hakristenonta. SOLA FIDE ninna Marthin Luther, alai molo didok holan haporseaon, tanda na porsea ingkon patar do i di ngolu siganup ari marhite angka pambahenanta, parulaonta. Godang do gunana molo sai mangolu hita dibagasan holong. Jala sebalikna do godang do harugion molo ndang hea tapatupa holong di ngolunta on. Holong ima mambahen godang dongan, godang parsaoran, mago biar, jala sada tingki ingkon porsea do hita molo tapatupa holong ima dalan ni jolma marningot naung taula, molo adong na masa di ngolunta nunga pasti adong sai mangurupi hita. Molo ndang sian nataurupi, alai dibuka Debata do roha ni manang ise laho mangurupi hita. Ido alana adong do Firman mandok : Apa yang kita tanam, itulah yang akan kita petik. Tidak mungkin kita mengharapkan yang baik dari orang lain, kalau kita selalu tanam kejahatan. Songoni sebalikna angka na so hea patupahon holong di ngoluna , on ma lam ngali parsaoran, so adong dongan, jala sai busisaon/mabiar ngolu na. Alani aha? Siala molo adong ma na masa di ngoluna pasti do otik manang so adong jolma na bersimpati tu ngolu na. Apalagi di ngolunta on ndang boi mago holong na marpambuat i. Molo dibahen ho songonon, hubahen songon on. Istilah HMH (holong mangalap holong). Sada sisi adong do tingkos na i. Asa unang holan na manjalo iba, unang holan naeng dilayani iba, unang holan asa diperhatikan iba. Andigan ma iba melayani, andigan ma iba mangalehon. Songon na masa di pesta halak kita, adong isarana pamasumasuon ndada holan na mangan iba disi, hape dung mangan so adong muse tumpak niba. Nian ndada “balas – membalas holong i” songon didok dibagasan turpuk jamita on, tapatupa pe holong i siala nunga parjolo Debata mangholongi hita. Artina manang aha pe na masa : sai taingot ma naung dibahen Debata na denggan di ngolunta on. Nang per ingot do songon na di ginjang nangkin ima HMH i. Alai tanda halak Kristen na mangolu hita : Unang ma jolma patronta manang cerminta laho patupahon holong i alai Debata ma. Asa manang aha pe taulahon, ndang manarita hita disi, ndang tubu roha pangiburuon, ndang tubu hansit ni roha. Molo pen dang tajalo balosna manang aha pe sian naung taurupi i, ingkon porsea hita : Tangan-tangan Tuhan sangat panjang untuk menolong kita, atau memerintahkan orang lain untuk membantu kita. Itu sebabnya pekerjaan Tuhan tidak pernah kita bisa duga di dunia ini. Tuhan melakukan sesuatu tidak pernah bergantung seperti apa manusia itu kepadaNya. Inilah yang harus kita amini untuk mengikut dia. Seperti Paulus mengatakan :I Korintus 15:58. Karena itu, saudara-saudaraku yang kekasih, berdirilah teguh, jangan goyah, dan giatlah selalu dalam pekerjaan Tuhan! Sebab kamu tahu, bahwa dalam persekutuan dengan Tuhan jerih payahmu tidak sia-sia Amin

Kamis, 13 Oktober 2011

Kolose 2 : 6 - 7

Ev. Kolose 2 : 6 – 7 Ep. 1 Petrus 6 : 1 – 10 Tema Menerima,berakar, tumbuh, bertambah teguh dan mengucap Syukur di dalam DIA
Pendahuluan Perikop ini merupakan Tema Jubileum 150 tahun HKBP. Memang ada yang mempertanyakan tema ini karena tidak sesuai dengan umur HKBP yang sudah 150 tahun. Pertanyaannya Bagaimana mungkin HKBP disuruh lagi berakar dan bertumbuh? Apakah selama ini tidak menghasilkan apa-apa? Namun ada juga yang mengatakan justeru setelah HKBP berumur 150 tahun bertambah secara kuantitas (jumlah) tetapi secara kualitas sangat dipertanyakan? Inilah tantangan HKBP ke depan, baik secara institusi dan perorangan, supaya tidak hanya bertambah secara kuantitas tetapi bertumbuh secara kualitas. Sebagaimana perintah Tuhan Yesus di Yoh.15 supaya kita menghasilkan buah dan buah itu enak. Keterangan ayat Surat Paulus Kepada Jemaat di Kolose ini ditulis untuk mengemukakan ajaran Kristen yang benar dan menentang ajaran-ajaran salah yang diajarkan oleh guru-guru palsu. Inti sari surat ini ialah bahwa Yesus Kristus sanggup memberi keselamatan yang sempurna dan bahwa ajaran-ajaran yang lainnya itu hanya menjauhkan orang dari Kristus. Melalui Kristus, Allah menciptakan dunia ini, dan melalui Kristus pula Allah menyelamatkannya. Hanyalah melalui bersatu dengan Kristus, dunia mempunyai harapan untuk diselamatkan. Selanjutnya Paulus menguraikan hubungan antara ajaran yang agung itu dengan kehidupan orang Kristen. Dalam nats ini, Paulus ingin mengajarkan bagaimana orang-orang yang telah menerima Kristus itu supaya tetap hidup dalam Dia, tidak goyah, tetapi harus berakar dan bertumbuh karena demikianlah kehidupan Kristen yang benar Ay.6 – menerima Tuhan Yesus Kristus. Menerima Yesus berarti mengizinkan Tuhan Yesus berkuasa atas hidup kita. Dalam hal ini, kita harus menolak ilah-ilah yang lain. Tuhan Yesus juga pernah mengatakan : Tidak boleh mengabdi kepada dua tuan…...(Mat.6:24; Luk.16:13), karena apa ? ia akan mencintai yang satu dan membenci yang lain. Yang kedua, menerima Yesus artinya Hidup tetap di dalam Dia. Kita harus seperti ranting terhadap pohon. Si ranting dapat disebut ranting bila tetap berada di pohon. Sedetik saja dia lepas, dia bukan lagi ranting – tetapi sudah kayu bakar. . Tahap ini meminta konsistensi mutlak, sekali bersama Yesus maka selamanya bersama Yesus. Ay.7 – berakar. Seperti fungsi akar di tumbuh-tumbuhan yang antara lain membuat pohon tetap hidup, berdiri dengan kokoh maka begitulah orang Kristen harus kokoh dan berakar di dalam Kristus. Supaya tidak mudah diombang-ambing oleh rupa-rupa pengajaran sesat, godaan-godaan duniawi. Bertumbuh – setelah berakar tentunya diharapkan untuk bertumbuh. Bertambah teguh - artinya jika kita ada di dalam Tuhan, iman kita harus bertumbuh, tidak statis. Pertumbuhan itu akan kelihatan dalam kedewasaan iman kita menyikapi berbagai masalah kehidupan. Orang Kristen yang yang mendengar firman tetapi tidak melakukannnya pada hakekatnya disebut mati (Yak 2:17). Oleh karena itu melakukan sesuai dengan firman Tuhan merupakan wujud pertumbuhan dalam Kristus. Ay.7 mengucap terimakasih- Mengungkapkan rasa syukur kepada Tuhan atas apa yang akan dilakukannya menyatakan bahwa percaya Dia dalam seluruh hidup kita, bahwa kita tidak berusaha untuk baik dengan kekuatan kita, tetapi kita mengandalkan kekuatan Tuhan untuk membuat kita menjadi seperti Kristus. Mengungkapkan rasa syukur kepada Tuhan atas apa yang akan dilakukannya juga menyadari bahwa hidup kristen itu yang pertama bukanlah melulu berbicara tentang Dia, melainkan hidup di dalam Dia. Dengan hidup di dalam Dia, maka saudara akan hidup untuk Dia. Renungan Acapkali kita bangga karena sudah menjadi Kristen mulai dari orangtua atau kakek/nenek kita yang sudah menjadi Kristen sejak dulu. Pertanyaan yang sederhana adalah : apakah kekristenan yang kita anut telah memberikan dasar yang teguh, bertumbuh dan berbuah ? Jangan-jangan kekristenan yang kita jalani selama ini adalah kekristenan yang statis atau jalan di tempat. Jangan-jangan perilaku dan karakter kekristenan kita seperti leluhur kita yang hidup beragama namun hidup pula dengan pola-pola ilah-ilah yang dipegang karena interaksi sosial dan budaya. Kalau statement ini benar maka kehidupan kekristenan yang kita jalani masih mudah diombang-ambing, labil dan mudah goyah. Yang berbahaya adalah pola dikotomi yang tetap memegang keyakinan pada kekristenan dan tidak melepaskan keyakinan pada ilah-ilah yang lain. Seperti yang dikatakan oleh Yesus tidak mungkin kita mengabdi kepada dua tuan yang berbeda, karena satu akan dicintai dan yang lain akan dibenci. Padahal orang Kristen yang benar harus memiliki iman yang sejati, yang berakar di dalam Kristus, yang tidak akan pernah tergoyahkan oleh masalah apapun. Langkah-langkah orang benar tidak akan goyah (Maz 37:29-31). Berakar di dalam Tuhan berarti menjadikan Tuhan sebagai sumber kehidupan, semakin dalam kita berakar dalam Dia, berarti akan semakin kokok kita berdiri teguh dalam Dia. Jika kita tetap berakar di dalam Dia, maka apapun yang terjadi dalam kehidupan kita tidak akan membuat kita hancur. tetapi kita akan tetap bisa bangkit dan bertumbuh sebab kita berada dalam sumber kehidupan yaitu Kristus Tuhan kita. Untuk membangun diri di dalam Tuhan, kita harus mau keluar dari sikap dan perilaku kita yang lama, kebiasaan-kebiasan yang buruk dan tradisi-tradisi yang bertentangan dengan firman Tuhan. Sehingga kita bisa membangun diri dalam format yang baru yang tidak terkontaminasi dengan hal-hal yang lama yang dapat menjadi batu sandungan bagi kita dalam persekutuan kita dengan Tuhan. Kita diberi kekebasan untuk membangun diri, tetapi harus kita ingat untuk meletakkan bangunan kehidupan kita di atas dasar yang kuat yaitu Kristus Yesus Tuhan ( bnd.1 Kor.3:10-11….Karena tidak ada seorang pun yang dapat meletakkan dasar lain dari pada dasar yang telah diletakkan, yaitu Yesus Kristus". Semakin hari, iman kita harus bertambah teguh karena kehidupan rohani yang benar harus bertumbuh, bertumbuh dalam iman dan bertumbuh dalam perbuatan. Aktivitas kerohanian kita jangan hanya sekedar rutinitas belaka (mis : setiap hari minggu ke gereja), tetapi tidak menghasilkan sesuatu yang berarti dalam kehidupan kita sehari-hari. Bertumbuh berarti bertambah besar dan berkembang, ke samping kiri kanan dan ke atas. Artinya pertumbuhah kita harus nyata dalam perkembangan sikap dan perilaku kita terhadap sesama dan kepada Tuhan. Akhirnya, kita harus bersyukur dalam segala hal. Kita bersyukur karena Tuhan telah memilih kita menjadi umatNya, membawa kita keluar dari kegelapan masuk ke dalam terangNya yang ajaib. Untuk itu hendaklah hati kita senantiasa melimpah di dalam ucapan syukur, yang bisa kita nyatakan lewat persembahan hidup kita untuk pelayanan pekerjaaan Tuhan di dunia ini. AMIN !

Rabu, 05 Oktober 2011

Ev. Psalmen 118 : 22 – 29 Ep. Ul. Ap. 4 : 5 – 12 Tema “GABE BATU PARSUHI”
Turpuk on masuk do tu horong Psalm Ende olopolop manang ende puji-pujian (doxology) siala hagogoon dohot pambahenan ni Debata tu bangso Na. Parpsalmen dison mandok mauliate tu Debata, siala manongtong do pangurupion na jinadihon Debata di pardalanan ngoluna. Nang pe sai dihaliangi ngoluna dibagasan godang angka pergumulan, biar jala tahuton, ndang mansohot ibana mangido pangurupion sian Debata. Jala tarida do, sai tinggil do sipareon ni Debata manangihon alu-alu ni bangsoNa, jala sai tarbuka do rohaNa laho manjangkhon naposoNa, ganjang do tanganNa laho mangurupi nasida. Hatorangan ni turpuk 1. Batu naung binolongkon ni angka pande bagas, molo di Padan Narobi ima manggombarhon bangso ni Debata manang sasahalak na so adong be artina, ndang marguna. Hape dijolo ni Debata batu na so marguna i ditompa gabe batu parsuhi ima batu na mansai ringkot, na utama jala na marguna. Molo didok batu parsuhi ima batu na dipake laho penentu di hajongjongan ni bangunan. Tontu dison, ndada alani gogo manang pambahenan ni jolma i gabe ringkot ibana alai na Debata do mangholomohon songon i. Pandohan on martudutudu do tu Tuhan Jesus di Padan Naimbaru. Naung ditulak halak Jahudi hian do Jesus sian tonga-tonga ngolu nasida, dibolongkon songon batu i hape dibahen Debata do IBANA gabe penentu di sejarah pardalanan ngolu ni jolma. Ai marhite Jesus, gabe tarbuka dalan tu hangoluan na manongtong di ganup jolma na olo porsea di Ibana (Joh.3:16). Alani ima di 1 Korint.3:11 didok :”Ai ndang tarpaulin ojahan na asing, dungkon ni naung ojak i, ima Jesus Kristus”. 2. Olopolop di Pambahenan ni Debata. “Ari on do jinadihon ni Jahowa marolopolop jala marlas ni roha ma hita disi”. Ari (Yom) ima sada ombas manang partingkian na nyata, na patuduhon hagogok ni ulaon ni Debata. Adong do dua gombaran ni ari i, na parjolo ima gombaran ian manogot sahat tu borngin dungkoni manogot muse. Alai napaduahon ima gombaran partingkian na manongtong na jinadihon Debata na so diboto jolma, holan Debata do na umbotosa. Ido alana umbahen ingkon marolopolop huriaNa i, dohot angka na porsea di Ibana manghalashon Ari i. Ai mangula do Debata sian angka tingki tu tingki jala holan Ibana do na umboto saluhutna angka na masa i. Alai di jolma tung marasing situtu do panjaloanna tu angka ari na jinadihon Debata. Sai haluar do di roha dohot pingkiran ni jolma, bulan na denggan dohot bulan na so denggan, ari na denggan dohot ari na so denggan ima laho patupahon sada-sada ulaon. Disi ma jolma gabe ndang mangantusi, sude do ari jinadihon Debata, tinggal hita mamake sude ari i huhut sai porsea tu hagogoon ni Debata. 3. Pasupasu tu angka na ro tu bagas joro i. Manang ise na rotu bagas Joro i dibagasan Goar ni Debata Jahowa dijangkon do marhitehite Pasupasu sian bagas Joro ni Debata, Songoni do nang di naeng haluar sian bagas Joro i, tong do dipaborhat dibagasan Hata Pasupasu. Bagas Joro ima inganan na mansai ringkot di ngolu angka na Porsea i, ai dihaporseai do Bagas Joro i Debata laho mamasumasu jolma i. Sipahusorhusoron 1. Siapakah saya ini? Ise do ahu? Molo hea tatonton film-film superhero , songon film Batman, Spiderman, Superman dna, marhite film ini sai ditogihon do angka halak na manonton i asa adong kekuatan songon bintang film i. Di dunia nyata pe songoni do, ima sai adong halak na mangalului hagogoon sian huaso hagolapon songon ilmu kekebalan, mamake jimat dna. Hape ndada boi hagogoon portibi on pasimpulhon sude pergumulan ni ngolunta. Dao tumagon hita mananda dirinta laos unduk diadopan ni Debata. Marhite pandohan i diakuhon ma, ia anggo dirinta tu na metmet situtu do diadopan ni Debata, ai marasing situtu do Debata na so tardodo roha dohot utokutok ni jolma. Alai di hametmetonta i, ndada na so marguna hita di jolo na, justru tu mansai arga do hita di adopan ni Debata. Dison do na ingkon taolophon panjouon dohot pamilliton ni Debata di ngolunta. Ai ise do hita sasintongna? Anggo mamereng sian naung tabahen, dohot na naeng taulahon muse songon na so adong do boi tabadinghon tu pambahenan ni Debata naung tajalo. Alani, patut ma nian hita laho patutoru rohanta, patut do dohononta “Naposo na so hasea do ahu”, ndang tarbahenta laho paginjanghon rohanta, patuduhon angka kehebatan ni ngolunta. Sudena i, marharoroan sian Debata do.. 2. Patut jala ingkon do hita mandok mauliate jala marolopolop di pambahenan ni Debata di ngolunta on. Tung so adong do na lipe sian pamotoon dohot parnidaan ni Debata. Diboto Debata do angka na masa di ngolunta mulai sian ujung ni simajojakta sahat tu ujung ni obukta, jala dipaihut-ihut do i sian angka tingki tu tingki. 3. Tongon do di minggu on didok Pesta OLOPOLOP HKBP na marumur 150 taon di ari 7 Oktober 1861. Anggo mamereng pardalanan huriaNa saleleng 150 taon on, tontu ingkon dohonon do ndada pambahenan ni jolma i, tung alani pambahenan ni Debata do i. Taingot ma jolo sejarah pardalanan ni huriaNa on, nunga piga-piga hali naeng marumpak, mulai sian dung halak Batak maniop HKBP siala diusir mulak sude angka missionaris hape so adong dope parbinotoan halak Batak laho manguluon HKBP baik sian parbinotoan nang materi, dungkon i piga hali terjadi Skisma (parpocahan) dibagasan HKBP sandiri, jongjong GKPI taon 1976, jala godang do politik Negara di tingki Orde Baru ndang marlomo ni roha asa lam balga HKBP ujungna “didanggur” muse ima na masa na jolo istilah “monjo dohot Hot di hot di/SSA”. Gari keluarga na metmet anggo digoyang sian bagas dohot sian duru sai pintor marumpak, hape huriaNa na balga on jala godang angka kepentingan dibagasan, adong ma i sian tonga-tonga ni angka parhalado i sandiri ima na jolo istilah Parhalado Pusat dohot angka Pangula suang songoni sian ruas, ndang dope sian duru ni HKBP HOT do huria ni Tuhan i sahat saonari, tontu dison do ingkon taakuhon jala tahamuliateon Pambahenan ni Debata na manongtong i. Asa pardalanan huriaNa on, tabahen gabe songon KESAKSIAN IMAN YANG HIDUP di pardalanan ngolunta songon ruas, parhalado, keluarga dohot na mangolu di tonga-tonga masyarakat di Negara on. Dohononta ma “Tung na songkal do Pambahenan ni Debata di ngolunta on” Amen.

Mazmur 84 : 1 - 7

Mazmur 84 : 1 - 7 84:1 Untuk pemimpin biduan. Menurut lagu: Gitit. Mazmur bani Korah.  84-2 Betapa disenangi tempat kediaman-Mu ,  ya ...