Kamis, 30 Juni 2011

Sermon 3 Musa 25 : 1 - 10

Ev. 3 Musa 25 : 1 – 10 Ep. Psalmen 107 : 1 – 14


Tema
Manghalashon Taon Parolopolopon

Andorang so bongot bangso Israel tu tano Kanaan ima tano na dipadanhon Debata tu Ompu nasida sian parjolo, dijalo si Musa do parenta sian Debata di dolok Sinai ima patupaon parningotan Sabbat. Sabbat lapatanna maradian, ndang mangula, di hata Heber na didok (haresh) sian on muncul Hata Rest = istirahat, ido umbahen molo mate halak Luar negeri sai didok RIP (rest in peace=beristirahat di dalam damai); alai diistilah Gorik, Sabbat didok ma Sabbaton manang hari ke-7. Somalna Sabbat dilapati songon : 1) Parningotan tu jolma asa maradian sian ulaonna laho pabadiahon Ari i laho marparsaoran tu Debata. 6 ari ma hamu mangula alai ari Papituhon i ima ari napinarbadiahon mu tu Debata Jahowa (patudos tu patik IV di 2 Musa 20 :9-10). Ditogihon hita asa mamilangi angka ari-arinta asa dapotan roha na bisuk hita. 2) Sabbat naumbidang muse ima taringot Paluahon Tano (pembebasan tanah), lapatanna 6 taon ma diula tano i alai taon papituhon maradian ma diula tano i songon na somal. Jadi dibagasan 6 taon i botul-botul na dipake tingki i laho mangulaon tano i alai di taon papituhon maradian (berhenti total); dungi dipake angka hatoban dohot pinahan laho mambuat sian hasil ni tano i dbagasan taon papituhon i. Godang do ahli ekologi ima ahli di bidang ekosistim mandok molo dibahen maradian tano i humgodang do hasilna sian molo sai torus dipake. Songoni do ngolu ni jolma molo adong tingki maradian, humgodang do na boi diulaon sian na sai torus mangula ndang adong tingki maradianna. Alai ndang pola tusi naeng maksud Sabbat on, alai roha na manghaporseai molo sai taihuthon parenta manang tona di Debata sai na dipatuduhon do pasupasuNa. Alus ni Debata taringot na mangulaon Sabbat on ima di 3 Musa 25 : 20-21 i :”Tung sura dohononmuna : Tung aha ma panganonnami di taon papituhon i, ai ndang jadi hami manabur, jala ndang jadi hami papunguhon gogo ni tanonami? Ingkon dohononHu ma pasupasungKu songgop tu hamu di taon paonomhon i, asa tubuhononnna gogona di hamu singkop tolu taon”.
Pusupusu ni persoalanna ima : Tahaporseai do Hata ni Debata manang ndang ?
Taon Sabbat ingkon do dilapati songon tanda Teologi Perjanjian jala berhubungan tu teologi Penciptaan. Boasa ? siala sabbat ima songon parpadanan ni Debata tu bangso napinillitNa asa patuduhon Debata hasation nasida mangihuthon Debata.
Napaduahon, didok ma taon parolopolopon manang taon Jobel (Yobel) ima taon pa-50 taonon na nietong pitu hali pitu taon paradianan Sabbat. Hata Yobel (hata ibrani : Yovel lapatanna Domba Jantan). Hata on marharoroan sian manghuling ma sarune, ia sarune on dibuat sian Tanduk birubiru jantan. Taon Jobel ima Taon na khusus adong do 3 ulaon disi ima :
a. Taon Pembebasan. Ia dibagasan na sataon i di taon palimapuluhon sude jolma manjalo haluaon (kebebasan) songon silehon-lehon tu Debata; angka hutang dohot paulakhon sede arta ni halak na gabe targade ala ni hutang; angka naposo (hatoban) ingkon paluahon. Dison ma tingkina sude jolma manjalo Hak na ima Kemerdekaan.
b. Taon mulak muse tu tano na. Sude tano ingkon mulak do muse tu nampunasa.
c.

Taon parolopolopon tu Debata. Ia saleleng on nunga dijalo nasida angka pasu-pasu sian Debata marhite angka ulaonna be; jadi di taon on ndang mangula nasida manang aha pe; alai botul-botul nasida mandok mauliate tu Debata.
Mangulaon taon Sabbat dohot taon parolopolopon ndada gabe pilihan di hita, lapatanna boi diulaon manang ndang, alai wajib do hukumna siala parenta langsung Debata do i tu hita. Boi gabe sungkun-sungkun dirohanta be, ingkon do ulaon saluhutna i manang ndang? Lapatanna jotjjot do hita gabe ganggu siala parenta na di Padan Narobi do i, hape hita nunga mangolu dibagasan padan naimbaru. Alai sadalan do i Padan Narobi dohot Padan Naimbaru, ai so boi adong Padan naimbaru molo so adong padan narobi i. Holan i angka prinsip-prinsipna ma na ingkon togu taulahon ndada gabe 100 % ingkon ulaon saluhutna i. Contoh : ra, molo didok ari papituhon ima ari tu Tuhan i tontu ndang gabe susah hita laho mangulaon i, songoni molo didok di tingki taon paroloolopon ndang manjalo singir (laba) sian angka na marutang tu hita alai modal na i pe tajalo nunga luar biasa i. Siala nunga pasti maruntung hita saleleng 49 taon, tabahen ma i gabe pasupasu tu halak, jala mandok mauliate tu Debata. Na maol mungkin na paulakhon tano na gabe milikta sian puna ni halak dohot arta na digade on halak siala ni hutang.
Alai molo tahantusi teologi na umbagas sian lapatan ni taon Sabbat dohot taon parolopolopon i ndada gabe manghambati manang gabe batu na balga i di ngolunta asal ma porsea hita di huaso dohot hagogoon ni Debata.

Hahonaan ni Jamita
1. Debata do na tahaporseai songon na manompa dohot marmudumudu ngolunta sahat tu ujungna. Dibagasan pardalanan ni ngolunta i dijou jala dipillit Debata do hita bongot tu bagasan parpadananNa. Molo di Padan Narobi dipatuduhon do i songon pamilliton ni bangso Israel, alai nuaeng nunga bongot hita dibagasan parpadanan dohot Debata marhite AnakNa Tuhan Jesus Kristus.
2. Alani i molo nunga dibagasan parpadanan dohot Debata hita, angka na ditonahon Debata naeng do dohot taulahon. Songoni na mangulaon Sabbat dohot taon parolopolopon; laho patuduhon hahunduhonta dohot hasatiaonta mangihuthon parenta ni Debata. Sabbat ima songon Jaminan na dibahen Tuhan laho patuduhon hagogoonNa dohot marmudu-mudu ngolunta.
3. Angka na hunduk jala satia mangulaon na didok Debata ima na manghaporseai na binahen ni Debata dibagasan ngoluna. Laos ido didok di Matius 6 : 33 “”Sai jumolo ma lului hamu Harajaon ni Debata dohot hatigoranNa. Dungi tambahononNa do sude angka ondeng tu hamuna”.
4. Angka na mangulaon Sabbat dipatuduhon do hita mamasuhi sada fase ni ngolu na dibagasan krisis, alai unok naumbagas ima asa unang di rajai holsoan, hatahuton dohot biar ni ngolunta. (patudos di Matius 6:19+20; 25+32).
5. Ndang boi ngolunta on holan na marpos ni roha tu pingkiran dohot gogonta, alai holan tu Debata do. Anggo so tu Ibana be hita marpos ni roha di ngolu on tu ise ma pos ni rohanta, ai gari ngolu on martingki be do sude , suang songoni na markeluarga dohot na marale-ale manang tu ise pe?

Kamis, 23 Juni 2011

Sermon 1 Johannes 4 : 16.b - 21

Ev. 1 Johannes 4 : 16.b – 21 Ep. Johannes 5 : 39 – 47

Tema
“Naung dihaholongi Debata hita, ingkon do hita masihaholongan”


Manghatai Holong ndang boi malua so manghatai Debata. Boasa ? siala holong i ima Debata, jala holong i marharoroan sian Debata. Dipatuduhon Debata do HolongNa na so halompoan dohot na so hatudosan i, disuru AnakNa sandiri ima Tuhan Jesus laho manghaholongi portibion asa ditanda portibion jala sumuang muse laho masihaholongan. Holong na pinatuduhon Debata ima holong na rimpas jala ndang adong disi embel-embelna, asa angka ise pe na manghaporseai Debata ingkon do mangolu dibagasan holong.
Nang pe parsiajaran taringot tu Holong ni Debata (Agape) nunga dipatuduhon tu portibion alai maol do jolma patuduhon di ganup ni ngoluna roha na masihaholongan i. Sai na martambah do bilangan ni halak Kristen alai lam moru do roha na marsihaholongan i. Sude do halak Kristen malo patorangkon holong alai songon na otik do halak na mangulahon holong songon Debata. Hasomalan na masa di portibion jotjotan dope holong na dipatupa ima holong na adong maksudna (holong gomak = godang maksudna) manang holong marnida bohi. ido umbahen lam tubu di roha ni jolma nuaeng on sifat “homo homini lupus = manusia menjadi serigala bagi manusia lain. Lam tubu ma egoisme, pasintong-sintongkon diri, sai manguhumi halak na asing, ujungna lam dao ma jolma sian angka sangkap ni Debata
C H Dodd mandok hira segitiga do holong i, ima na manghaholongi Debata, manghaholongi dongan jolma dohot na manghaholongi dirinta sandiri. Dalan laho patuduhon na holong rohanta tu Debata ndang boi ndang so manghaholongi dongan jolma doshon songon na manghaholongi dirinta sandiri. Songon didok turpuk on “pargabus do halak na mandok : holong rohana tu Debata hape dihosomi do donganna” ( 1 Joh.4:20a). Molo didok pargabus ndang na neang i alai tung mansai jorbut do i, siala dosa na mansai borat do i. Taboto dosa na parjolo diulaon jolma ima na margabus. Margabus do si Hawa dohot si Adam tu Debata asa unang dipangan naung diorai Debata, margabus do si Kain na mamunu angina si Habel. Tung mansai muruk situtu do Debata pola do gabe dipalao sian inganan na pinarbagabagaNa i.
Aha do gunana molo burju hita manghaholongi ?
1. Marhiras ni roha jala ndang mabiar di ari paruhuman i (ay.17)
Di ujungna masa do paruhuman na pinatupa ni Debata tu sandok portibi on, jala marguru tu naniula na be do paruhuman na masa tu jolma i. Ise ma na boi dirgak disi? Tutu ima halak na mangulahon holong di ngoluna. Songon didok apostel Paulus “asa tolu do na hot ima haporseaon, pangkirimon dohot haholongon, alai haholongon do na umbalga i” (1 Kor.13: 13); apostel Jakobus pe mandok “Haporseaon ipe songon ido : anggo so adong pangulaoona, naung mate do hadirionna” (Jak.2:17). Jala lam tangkas do boi berengonta di Evanggelium Matius taringot tu ari uhum sogot didok disi :”Nasa na binahenmuna tu sada sian anggingku angka na metmet on, na tu Ahu do i dibahen hamu” (Mat.25:40b).

2. Mago ma nang biar (ay.18)
Biar ima parbue parjolo alani mangulaon dosa. Jala ido na mambahen hita godoron (songon na dilelei/dibayang-bayangi) angka parulaonta i. Hape di angka na porsea ndang adong be roha mabiar siala nunga talu be “maut” dibahen Jesus. Barita taringot tu hasosorang ni Jesus pe tu portibion didok do :”Unang hamu mabiar” (Luk.2:10). Alani naeng ma hita mian dibagasan Debata jala mangula hombar tu halomoan Debata asa mago biar di ngolunta. Halak na jotjotan biar ngoluna ima na so mian ngoluna dibagasan Debata jala Debata pe ndang mian di ngoluna. Molo nunga mian hita dibagasan Debata jala Debata pe mian di ngolunta tontu marpangulaon ma ngolunta songon na niigil Debata. Ujungna dao ma ngolunta sian angka sangkap-sangkap na roa dohot na jahat. Hubungan dohot Jesus pasti do marparbuehon angka parbue na denggan. Songon hau anggur i ndang boi sirang rantingna sian batangna.

Halak Kristen naeng ma lam tambah umur lam naik kelas songoni di haporseaon nang di pambahenan asa lam rimpas hita mananda holong songon na pinatupa ni Jesus. Unang ma sebalikna halak Kristen lam godang tinggal kelas di haporseaon dohot angka parulaonna. Godang do jolma nuaeng on sai lomo rohana di situasi zona aman (comfort zone), ima na holan mangalului parsaoran na salevel, sependidikan, seagama, seetnis, sehobi. Tabereng ma jolo godang jongjong angka na margoar group-group, kelompok-kelompok dohot gang-gang di portibion. Hape ro do Jesus tu portibion maninggalhon zona aman i ima Surgo asa marsaor dohot sude jolma manang songon dia pe pangalaho ni jolma i. Songon na mangihuthon Jesus hita naeng ma borhat hita sian hasomalan dohot ingananta na eksklusif i gabe terbuka jala boi masuk tu sude houm dohot bangso.
Halak na mangulaon holong i pasti do jumpang las ni roha. Molo tangkas masihaholongan na marsaripe, marianakhon, na sapunguan dohot huria mago ma angka kecurigaan, haginjangon ni roha, roha na na so denggan dna. Didok angka na malo : Orang yang paling bahagia adalah orang yang mau menolong orang lain. Dungkon i tangkas ma hita ale-ale ni Jesus na sumurung. Ai holong i ima manifestasi = penjelmaan ni Debata dibagasan Jesus. Molo didok ale-ale ima na tangkas mamboto angka na masa di dongan, na olo mangurupi dibagasan hasusaan ni halak jala boi rap marlas ni roha di las ni roha ni dongan. Ndada sarupa i songon na niondolhon angka punguan halak hita na sai mandok : si sada anak, sisada boru; jala sisada arsak dohot las ni roha” jotjotan nama diida holong na marnida bohi do. Holan na rap mangan do berengon ribur jolma (ipe nunga lam moru), alai anggo di tingki na rap manumpahi pintor manabuhion bohina be do, lam ma molo dibagasan hasusaan angka jolma i, olo ndang tarida be (manang siip sude).
Sasintongna mangulaon holong i ndada pintor sian na balga alai tamulai ma sian angka na metmet sian dirinta be, alai lam leleng lam meningkat. Molo ndang tarbahen manumpahi marhite ekonomi, ndang manghurangi las ni roha ni dongan molo tapatupa marhite na manangiangkon dohot bersikap na manjangkon nasida dibagasan halambohon dohot haserepon ni roha.Dungkon i boi do tamulai sian na jumonok tu hita ima angka keluarga, angka na sahaporseaon dohot angka na asing. Molo nunga boi bahenonta sian angka hal-hal na metmet dohot sian tonga-tonga ni ngolunta, rajuman ma boi muse ulaonta tu na umbalga sian i. Amen

Senin, 20 Juni 2011

Psalmen 34 : 5



“ Hulului do Jahowa, jadi dialusi ahu, jala dipalua ahu sian angka hagogotanku sudena”
“ Aku telah mencari Tuhan, lalu Ia menjawab aku, dan melepaskan aku dari segala kegentaranku”


Panindangion ni si Daud secara pribadi do turpuk jamita on. Godang do dijalo ibana angka pasupasu na sian Debata. Dipalua Debata do ibana sian hagogotan. Dipalua do ibana sian tangan ni angka alona manang musu na.
Persoalan si Daud marmula do sian Kesuksesanna songon soldadu Raja Saul. Di mulana i, dilehon Raja Saul do tu ibana tugas (kepercayaan) laho marporang maralohon angka musuh ni bangso Israel, tunduk do dibahen si Daud angka alo ni bangsona i alani hagogoon dohot hamonangan na pinasahat ni Debata tu tanganna, nang pe tung gogo situtu angka musuh na i. Mulai sian i ma gabe tarbarita ma goar ni si Daud di sandok bangso Israel, tubu do sada ende sian angka parompuan ni Israel na manggombarhon kehebatan ni si Daud on mandok :”Si Saul manaluhon marriburibu halak, alai anggo si Daud marloksaloksa do ditaluhon” ( 1 Samuel 21:12). On ma mambahen gabe tubu hansit ni roha raja Saul laos disangkapi ma laho mamunu si Daud. Ujungna on ma muse dalan ni si Daud gabe maporus tu sada luat tu luat na asing sahat tu huta Gad, musuna i. Di jolo raja Gat na margoar Akhis, molo di psalmen 34 on didok raja Abimelek (ay.1) hombar tu pandapot si A. F. Kirkpatrick, The Book of Psalms (Grand Rapids: Baker Book House [cetak ulang], 1982), hlm. 170. Didok ibana dos do raja Akhis manang Abimelek i. Akhis dijou manang digorahon ma Abimelek songoni na sebalikna. Asa maksud niba disi ia sasintongna psalmen 34 on ima na digombarhon sian 1 Samuel 21 : 1 – 16). Dina pajumpang si Daud dohot Raja Akhis pola dipaasing ibana pangalahona jala lalaen ibana, dipaula mangaruntarunta jala diransangi angka hinsuhinsu, jala mabaor gubogubona dibahen tu janggutna (pat.1 sam.21:14).
Nian ndang pola tangkas diiba aha do umbahen gabe songon na dipaasing si Daud pangalahona di jolo raja Gat gabe songon jolma na gila ibana. Alai sahalak ahli teologi na margoar Leupold mandok :Daud mengambil jalan ragu-ragu dan bijaksana” H. C. Leupold, Exposition of Psalms (Grand Rapids: Baker Book House [reprint], 1969), p. 278. ujungna ima dalanna gabe malua ibana sian parmaraan raja Gat.
*Hamu angka dongan, ruas sinode Distrik*
Marhite balga dohot godang ni pangurupion na jinalo ni si Daud sian Debata, gabe sahat do ibana tu pangantusion dohot panindangion na rimpas taringot tu Debata, ia pangurupion na tu ibana ima holan sian Jahowa Sitompa langit dohot tano on sambing do.
Sian panghatindanghonon ni ibana on, boi ma dohonon, ndang tarsirang si Daud sian pamujionna tu Debata. Mangolu dibagasan pamujion i do ibana. Dipamujionna tu Debata i do gabe gogo di ibana mangadopi hamaolon na jumpang di ngoluna. Dirajumi ibana do sude na masa di ngoluna diboto Debata jala diurupi do ibana. Alani i tama situtu do di rohana pujion Debata di hasangaponNa i.
Didok si Daud do: ‘Pujionku ma Jahowa sipatsipat ni ari, sai tong ma pujipujiana dibagasan pamanganku” (ay.2). sipatsipat ni ari dihata Inggrisna didok “All the time” lapatanna segala waktu. Ndada marsangombas ibana mamuji Debata, manang holan di tingki na sonang alai tung dipataridahononna do i di situasi manang aha pe tarlumobi di angka parungkilon na manosak na ro tubagasan ngoluna.

Tangkas do tu ise si Daud marpangidoan ima tu Debata na ni haposanna, ndang tu debata na asing na so tangi dijoujouna. Ala tangkas do alamat pangidoanna i, dihilala ibana ma na sahat do sombasomba na i, jala ditangihon Debata do ibana; ditangihon Debata do joujouna; ditangihon Debata do sombasombana.

Parsaoran na denggan dohot Debata patubuhon panghaposion tu Ibana. Jala tangi do Debata di angka na manghaposi Ibana. Parsaoran na so denggan dohot Debata mangambati roha laho pasahathon pujipujian tu Debata, jala ndang rade rohana laho manghatindanghon pangurupion na jinalona sian Debata.
Tung mansai singkop do pamujion ni si Daud on taringot tu hadirion ni Debata. Pola digoari ibana Debata songon Sipargogo. Lapatanna, Debata do na mangalehon gogo, semangat, hasabaron, dohot habengeton di ibana gabe tarbahensa mandalani ariari ni ngoluna, nang pe mansai borat diadopi ibana. Dihilalahi ibana do Debata songon Lombulombu (Perisai). Lapatanna, Debata do na mangondihon ibana sian angka hagogotan na masa tu ibana. Nang pe godang jala borat paraloan na ni adopanna, alai adong do Debata mangondihon ibana. Debata do Haposan di ibana, na satia ganup tingki manarihon na ringkot di ngoluna. Jala Debata do Partanobatoanna, na boi mangalehon haluaon na rimpas. Dihaposi ibana do dibagasan Debata adong haluaon ni tondina, jala ndang adong boi manang ise mangagohonsa.

Tung luhut do ngolunta on diramoti Debata. Di ganup tingki do Debata patuduhon pangurupionNa. Alani i, ingkon hangoluhononta do ngolu pamujion tu Debata. Mamuji Debata, na marlapatan do i, manghaposi jala rade manghatindanghon na gok do pangurupion ni Debata na tajalo dibagasan ngolunta i. Mamuji Debata marlapatan, rade mangulahon sangkap ni Debata; ungkap rohana mangido hagogoon sian Debata, ndang mangasahon dirina; ndang sian na asing luluan angka pangurupion. Jotjotan do hita nuaeng on parjolo mangalului pangurupion sian halak manang hagogoon na adong di portibi on, i pe molo nunga mentok manang na so adong be pangurupion na tarbahen angka jolma dohot hagogoon na adong di portibi on, baru pe tajou Debata, manang Tuhan selalu menjadi Pilihan terakhir di dalam kesusahan kita bukan pilihan yang utama dan terutama.

Jotjot do hita terjebak di angka na boi diida mata paltak jala na boi masuk pikiran. Ujungna maol ma jolma i mamake mata rohani manang mata iman asa mamereng sisi ngolu na asing. Nunga ra hita mambege hata si songon on : Na tonggi unang pintor dibondut so tung na rasun i; na paet unang pintor dimutahon so tung na ubat i”. Lapatanna ndada saluhut pengalaman na paet dibagasan ngolu on mambahen hita gabe tung mansai dokdok hian manang panghilalaan songon naung mago. Alai ubat do i laho mambahen hita lam tegar, lam margogo, jala marpanghirimon dibagasan Tuhan i molo tahaposi sude dalan ni Debata na denggan i. (pat.Jeremia 29 : 11) “Ai nunga tangkas huboto sangkap na husangkapi taringot tu hamu ninna Jahowa, sangkap hasonangan do tahe ndada sangkap hamagoan”.
Di tingki na lam marsiajar hita di Hata ni Debata, laos disi do taboto diungkap Debata DiriNa songon Pangurupi (penolong) na parjolo di hita di angka parsorihon ngoluta i. Naeng ma nian tongtong hita dibagasan haserepon marroha jala tongtong lulululu rohanta i tu IBANA. Marsiajar ma hita sian si Daud on. Ingkon tahaposi do Hata ni Tuhan i na mandok “Ai ndang tarula hamu agia aha, anggo so mardonganhon Ahu” (Joh.15: 5). Amen

Hidup Kristiani dalam Masyarakat Keagamaan yang bersifat Majemuk

Hidup Kristiani dalam Masyarakat Keagamaan yang bersifat Majemuk
Oleh : Pdt. Henry H P Butarbutar

============================================================

I. Pendahuluan

Pembicaraan mengenai kemajemukan agama-agama di Indonesia biasanya berlangsung dalam konteks kerukunan beragama. Ada yang mengartikan kerukunan beragama sebagai “kerukunan di antara agama-agama” tetapi ada juga yang melihatnya sebagai “kerukunan antar umat beragama”. Kerukunan antar umat beragama mengasumsikan bahwa penganut agama yang satu dengan penganut agama yang lain bisa saling rukun, namun belum tentu agama yang satu dengan agama yang lain. Bahkan, dapat saja ada anggapan bahwa antara agama yang satu dengan agama yang lain pada hakikatnya terdapat pertentangan, seperti doktrin (ajaran) dan iman. Maka bila ini dipahami, maka jalan keluar yang dilihat untuk menjamin mulusnya kerukunan beragama dicari di luar tubuh agama itu sendiri. Di Indonesia kita sudah terbiasa untuk mengalaskan kerukunan beragama ini pada perangkat-perangkat yang disediakan oleh Negara atau undang-undang. Pancasila dan UUD 1945 kerap dijadikan dasar. Yang menarik lainnya bahwa dasar kerukunan beragama bisa juga ditemukan pada kesamaan kesamaan keprihatinan dan pergumulan kemanusian dari setiap penganut agama. Dimana bila terjadi bencana di Negara ini maka tanpa dikoordinir oleh pihak-pihak tertentu, umat terpanggil saling membahu dan membantu.

II. Pluralitas sebagai keniscayaan
Sejak Negara Indonesia ada, kemajemukan (pluralitas) sudah menjadi bagian kehidupan berbangsa dan bernegara. Ada 17.000 pulau dan juga suku serta 6 agama yang resmi diakui Negara (Islam, Katolik, Kristen, Hindu, Budha dan Kong Hu Cu) serta berbagai aliran kepercayaan lain. Agama di Indonesia memegang peranan penting dalam kehidupan masyarakat. Hal ini dinyatakan dalam ideologi bangsa Indonesia, Pancasila: “KeTuhanan Yang Maha Esa”. Sejumlah agama di Indonesia berpengaruh secara kolektif terhadap politik, ekonomi dan budaya. Di tahun 2010, kira-kira 85,1% dari 240.271.522 penduduk Indonesia adalah pemeluk Islam, 9,2% Protestan, 3,5% Katolik, 1,8% Hindu, dan 0,4% Buddha, khong hu cu 0,1 %

Dalam UUD 1945 dinyatakan bahwa "tiap-tiap penduduk diberikan kebebasan untuk memilih dan mempraktikkan kepercayaannya" dan "menjamin semuanya akan kebebasan untuk menyembah, menurut agama atau kepercayaannya". Pemerintah, bagaimanapun, secara resmi hanya mengakui enam agama, yakni Islam, Protestan, Katolik, Hindu, Buddha dan Khonghucu.
Dengan banyaknya suku, ras dan agama maupun aliran kepercayaan yang ada di Indonesia, konflik antar masyarakat dan pemeluk agama sering kali tidak terelakkan. Kemajemukan ini sering menjadi persoalan yang hakiki. Dr. Tarmizi Taher mengatakan ada 3 persoalan yang utama, yakni :
a. The Making of a culture
b. The Making of a Nation
c. Dualism, growth and poverty

Penulis menyakini dengan alasan itulah sehingga Pendiri Bangsa ini (Founding Fathers) meletakkan sebagai Dasar Negara Pancasila dan Konstitusi UUD 1945 demi membangun kebersamaan di sebuah bangsa dan Negara.
Berdasar sejarah, kaum pendatang telah menjadi pendorong utama keanekaragaman agama dan kultur di dalam negeri dengan pendatang dari India, Tiongkok, Portugal, Arab, dan Belanda. Bagaimanapun, hal ini sudah berubah sejak beberapa perubahan telah dibuat untuk menyesuaikan kultur di Indonesia
Hindu dan Buddha telah dibawa ke Indonesia sekitar abad kedua dan abad keempat Masehi ketika pedagang dari India datang ke Sumatera, Jawa dan Sulawesi, membawa agama mereka. Hindu mulai berkembang di pulau Jawa pada abad kelima Masehi dengan kasta Brahmana yang memuja Siva. Pedagang juga mengembangkan ajaran Buddha pada abad berikut lebih lanjut dan sejumlah ajaran Buddha dan Hindu telah mempengaruhi kerajaan-kerajaan kaya, seperti Kutai, Sriwijaya, Majapahit dan Sailendra. Sebuah candi Buddha terbesar di dunia, Borobudur, telah dibangun oleh Kerajaan Sailendra pada waktu yang sama, begitu pula dengan candi Hindu, Prambanan juga dibangun. Puncak kejayaan Hindu-Jawa, Kerajaan Majapahit, terjadi pada abad ke-14 M, yang juga menjadi zaman keemasan dalam sejarah Indonesia.
Islam pertama kali masuk ke Indonesia pada abad ke-7 melalui pedagang Arab. Islam menyebar sampai pantai barat Sumatera dan kemudian berkembang ke timur pulau Jawa. Pada periode ini terdapat beberapa kerajaan Islam, yaitu kerajaan Demak, Pajang, Mataram dan Banten. Pada akhir abad ke-15 M, 20 kerajaan Islam telah dibentuk, mencerminkan dominasi Islam di Indonesia.
Kristen Katolik dibawa masuk ke Indonesia oleh bangsa Portugis, khususnya di pulau Flores dan Timor.
Kristen Protestan pertama kali diperkenalkan oleh bangsa Belanda pada abad ke-16 M dengan pengaruh ajaran Calvinis dan Lutheran. Wilayah penganut animisme di wilayah Indonesia bagian Timur, dan bagian lain, merupakan tujuan utama orang-orang Belanda, termasuk Maluku, Nusa Tenggara, Papua dan Kalimantan. Kemudian, Kristen menyebar melalui pelabuhan pantai Borneo, kaum misionarispun tiba di Toraja, Sulawesi. Wilayah Sumatera juga menjadi target para misionaris ketika itu, khususnya adalah orang-orang Batak, dimana banyak saat ini yang menjadi pemeluk Protestan.
Perubahan penting terhadap agama-agama juga terjadi sepanjang era Orde Baru antara tahun 1964 dan 1965, ketegangan antara PKI dan pemerintah Indonesia, bersama dengan beberapa organisasi, mengakibatkan terjadinya konflik dan pembunuhan terburuk di abad ke-20. Atas dasar peristiwa itu, pemerintahan Orde Baru mencoba untuk menindak para pendukung PKI, dengan menerapkan suatu kebijakan yang mengharuskan semua untuk memilih suatu agama, karena kebanyakan pendukung PKI adalah ateis. Sebagai hasilnya, tiap-tiap warganegara Indonesia diharuskan untuk membawa kartu identitas pribadi yang menandakan agama mereka. Kebijakan ini mengakibatkan suatu perpindahan agama secara massal, dengan sebagian besar berpindah agama ke Kristen dan Katolik, karena Konghucu bukanlah salah satu dari status pengenal agama, banyak orang Tionghoa juga berpindah ke Kristen atau Buddha.
III. Tantangan Pluralisme Agama di Indonesia
Banyak orang pesimis dan putus pengharapan perihal masa depan pluralisme agama di Indonesia. Dimana masih sering terjadi perdebatan (pro-kontra) di dalam memahami apalagi menerima pluralisme itu sendiri. Pesimisme ini biasanya didasarkan pada beberapa indikator utama, antara lain :
1. Pluralisme agama merupakan pendangkalan iman
Orang yang percaya pada teologi pluralisme agama biasanya tidak benar-benar mendasarkan pandangannya atas dasar kitab suci agama yang dianutnya atau tidak benar-benar berteologi berdasarkan sumber utama (kitab suci). Jika kita benar-benar jujur membaca kitab suci agama-agama maka kita menemukan klaim-klaim eksklusif yang memang tidak bersifat saling melengkapi tetapi saling bertentangan. Sebagai contoh: Buddhisme tidak percaya pada kehidupan kekal (surga) sebagai tempat bersama Allah. Buddhisme percaya pada Nirwana dan Reinkarnasi. Nirwana adalah Keadaan Damai yang membahagiakan, yang merupakan kepadaman segala perpaduan yang bersyarat (Dhammapada bab XXV). Bagi Budhisme, tidak ada neraka dalam definisi ”tempat dan kondisi dimana Allah menghukum manusia”. Yang ada adalah reinkarnasi bagi mereka yang belum mampu memadamkan keinginan-keinginan duniawinya. Hal ini tentu bertentangan dengan konsep Kristen yang percaya surga dan neraka. Bahkan jika kita berkata bahwa Islam juga mempercayai surga dan neraka, tetap terdapat perbedaan konsep (Lih.Q.S.6:128; 78:31-34). Disini kita melihat bahwa pluralisme adalah konsep yang mereduksi keunikan pandangan agama masing-masing.
2. Pluralisme agama memiliki dasar yang lemah
Pragmatisme yang mendasari pluralisme agama adalah sebuah cara berpikir yang tidak tepat. Demi keharmonisan maka mengganggap semua agama benar adalah mentalitas orang yang dangkal dan penakut. Selanjutnya, relativisme kebenaran adalah sebuah pandangan yang salah. Penganut relativisme agama tampaknya sering tidak bisa membedakan antara relativisme dalam hal selera (enak/tidak enak, cantik/tidak cantik), opini (maju/mundur) dan sudut pandang (ekonomi, sosiologi) dengan kemutlakan kebenaran. Kebenaran itu mutlak, sedangkan selera, opini dan sudut pandang memang relatif.
3. Penganut pluralisme Agama seringkali tidak konsisten
Penganut pluralisme agama sering menuduh golongan yang percaya bahwa hanya agamanyalah yang benar (sering disebut eksklusivisme atau partikularisme dalam teologi Kristen) sebagai fanatik, fundamentalis dan memutlakkan agamanya. Padahal dengan menuduh demikian, kaum pluralis telah menyangkali pandangannya sendiri bahwa tiap orang boleh meyakini agamanya masing-masing secara bebas. Jika seorang pluralis anti terhadap kaum eksklusivis maka ia bukanlah pluralis yang konsisten. Dalam realita, kita menemukan banyak pluralis yang seperti itu dan memutlakkan pandangan bahwa ”semua agama benar”. Kaum pluralis seringkali terjebak dalam eksklusivisme baru yang mereka buat yaitu hanya mau menghargai kaum pluralis lainnya dan kurang menghargai kaum eksklusivis.
4. Pluralisme agama menghasilkan toleransi yang semu
Jika kita membangun toleransi atas dasar kepercayaan bahwa semua agama sama-sama benar, hal itu adalah toleransi yang semu. Toleransi yang sejati justru muncul sebagaimana dikatakan Frans Magnis Suseno , ”meskipun saya tidak meyakini iman-kepercayaan Anda, meskipun iman Anda bukan kebenaran bagi saya, saya sepenuhnya menerima keberadaan Anda. Saya gembira bahwa Anda ada, saya bersedia belajar dari Anda, saya bersedia bekerja sama dengan Anda.”
5. Kritik terhadap pluralisme agama John Hick
Jika ”The Real” atau Allah-nya Hick memang melampau konsep yang baik atau yang jahat, mengapa Hick justru menggunakan kriteria ”kekudusan” untuk mengetahui seseorang itu sudah diselamatkan atau tidak diselamatkan? Ini adalah sebuah kriteria yang bisa kita pertanyakan keabsahannya. Selanjutnya, bagi Hick, keselamatan adalah transformasi moral akibat perubahan pusat kehidupannya dari diri sendiri kepada ”The Real” (Allah, Brahman, Tao). Hal ini mencerminkan teologi yang tidak berdasarkan Alkitab, walaupun Hick sendiri mengaku Kristen. Teologi alkitabiah menunjukkan bahwa keselamatan bukan hasil perilaku etika atau moralitas tertentu tetapi kebenaran Allah di dalam karya penebusan Yesus Kristus di kayu salib yang kita terima secara cuma-cuma melalui iman (Roma 3:28-30; 10: 9-10; Mat. 26:28). Keselamatan dalam konsep Kristen juga berbeda dengan keselamatan dalam Islam karena Al Qur’an menyatakan bahwa keselamatan adalah hasil sinergi antara iman dan amal manusia (Q.S.Al Baqarah 25).

Tantangan yang lain secara praktis demi perwujudan pluralisme di Indonesia adalah: telah berpulangnya para tokoh agama yang gigih tanpa lelah memperjuangkan pluralisme, sementara tokoh baru dengan militansi yang sama dengan para pendahulunya tak segera matang dan dewasa. Meninggalnya Abdurrahman Wahid, Nurcholish Madjid, Eka Darmaputra, TH Sumartana, Mangunwijaya, Gedong Bagus Oka, dan lain-lain tak jarang dianggap sebagai pertanda matinya pluralisme agama di Indonesia. Di lingkungan umat Islam, kepergian Almarhum Gus Dur dipandang sebagai pukulan telak bagi gerakan pluralisme. Mereka berpendirian, dengan wafatnya Gus Dur, maka langit pluralisme akan kian kelam dan buram. Kedua, terjadi surplus kekerasan berbasis agama dan teologi. Seperti dilansir the WAHID Institute, Setara Institute, CRCS UGM, dalam laporan akhir tahun 2009 tentang indeks kebebasan beragama dan kekerasan berbasis agama, ditemukan fakta tentang kian meratanya kekerasan dan diskriminasi terhadap (umat) agama dan (pengikut) sekte tertentu. Pelakunya pun sangat beragam, mulai dari individu sampai kelompok organisasi keagamaan tertentu. Mulai dari dipersulitnya ijin pendirian rumah ibadah sampai pada pembakaran dan penghancuran rumah ibadah. Ada gereja yang dibakar. Ketiga, masih dipertahankanya sejumlah kebijakan dan perundang-undangan yang tak toleran terhadap kelompok minoritas seperti SKB 2 Menteri. Di pihak yang satu SKB dianggap sebagai senjata ampuh untuk menangkal pemurtadan, tetapi di pihak yang lain menilai bahwa SKB adalah sumber diskriminasi yang selama ini dialami oleh pemeluk agama minoritas, khususnya dalam hal membangun rumah ibadatnya sendiri. Untuk memiliki sebuah tempat ibadat sendiri kaum minoritas harus menunggu ?kemurahan hati? para pemuka agama mayoritas di wilayahnya.
Sebagai generasi muda kristen, saya berpendirian bahwa ketiga faktor tersebut tak cukup dijadikan alasan untuk pesimis menatap masa depan pluralisme agama di Indonesia. Ketiga pokok soal tersebut sebenarnya lebih merupakan tantangan bagi pejuang pluralisme agama untuk mensolidkan dan mensinergikan gerakan. Ada banyak hal yang menyebabkan kita boleh optimis dan berpengharapan tentang cerahnya pluralisme agama di Indonesia di masa-masa yang akan datang. Memang benar bahwa Gus Dur dan Pak Eka sudah tidak ada, tapi pikiran-pikiran pluralis keduanya sudah terlembagakan ke dalam berbagai institusi dan diterjemahkan ke dalam program-program yang lebih terstruktur dan sistematis. Misalnya ada Jaringan Islam Liberal (JIL) Jakarta, MADIA Jakarta, the WAHID Institute Jakarta, ICRP Jakarta, ICIP Jakarta, ICIP Jakarta, Dian-Interfidei Yogyakarta, dll, bahkan telah terbentuk sejenis Forum Pluralisme Indonesia, sebuah forum yang dibentuk oleh sejumlah intelektual muda lintas agama untuk memperbanyak pangkalan pendaratan pluralisme agama di Indonesia. Kini sebenarnya tokoh-tokoh muda yang gigih memperjuangkan pluralisme agama kian tersebar di sejumlah daerah di Indonesia. Mereka bekerja biasanya tanpa sorotan kamera dan publisitas media, sehingga tampak kurang populer.
Selanjutnya, dalam proses transisi menuju demokrasi, sebagian negara kerap tidak stabil dan mudah goyah. Dalam konteks itu, negara biasanya tak bisa berperan secara efektif untuk melindungi setiap warganya dari tindak ketidakadilan oleh warga yang lain. Itulah yang kini terjadi di Indonesia. Sejumlah kekerasan berbasis agama tak bisa segera dihentikan oleh pemerintah (aparat kepolisian). Pemerintah gamang untuk bertindak dan menghukum pelaku kekerasan berbasis agama karena khawatir dianggap anti-agama. Kelak, ketika transisi demokrasi ini sudah berakhir, negara akan kembali normal. Di situ kiranya tak ada satu warga negara pun yang hak-haknya boleh dirampas oleh warga lain, termasuk hak untuk memilih dan menjalankan ajaran agama dan keyakinan. Bahwa seseorang tak bisa dikriminalisasi karena yang bersangkutan memilih sekte dan tafsir tertentu dalam beragama. Kementerian Agama tak boleh mengintervensi dan menjadi hakim yang bisa memutus tentang sesat dan tidaknya suatu tafsir dan ritual peribadatan. Seseorang bisa dikriminalisasi bukan karena yang bersangkutan menjalankan ritus peribadatan tertentu, melainkan misalnya karena di dalam ritual itu terdapat tindak kriminal seperti kekerasan yang merendahkan martabat manusia. Dengan alasan-alasan itu, kita masih berhak untuk optimis bahwa langit-langit pluralisme agama di Indonesia akan makin cerah. Bahwa ada mendung yang sedikit menggantung, iya. Tapi, yakinlah bahwa mendung itu akan hilang ditiup angin perubahan dan pluralisme.
IV. Toleransi Kristiani dalam membangun pluralisme

Dalam iklim demokrasi, kata toleransi memegang peranan penting. Toleransi menyangkut pemberlakuan kebebasan beragama. Toleransi dijelaskan oleh Kamus Besar Indonesia, maupun oleh Kamus Bahasa Indonesia yang disusun oleh W.J.S. Poerwadarminta, sebagai berikut : Toleransi adalah sifat atau sikap (toleran adalah bersifat atau bersikap) menenggang (menghargai, membiarkan, membolehkan) pendirian (pendapat, pandangan, kepercayaan, kebiasaan, kelakuan dan sebagainya) yang lain atau bertentangan dengan pendiriannya sendiri misalnya : agama (teologi, ras dan sebagainya). Telorensi adalah pengertian yang relasional (hubungan). Kita baru bisa berbicara tentang toleransi dalam relasi di antara orang-orang yang bersifat dan bersikap yang berbeda. Sikap toleransi harus timbale balik dan dua arah, bahkan multi-arah. Toleransi adalah kesamaan sifat dan sikap dan bukan kesamaan ajaran atau keyakinan. Ia adalah sikap etis dan bukan dogmatis. Apabila toleransi menjadi dogmatis, maka ia segera menjadi intoleran. Toleransi harus sanggup membiarkan sikap yang lain, sampai kepada sikap yang intoleran sekali pun, asalkan hal itu menenggang sifat dan sikap orang lain. Misalnya secara ekstrim : Tidak ada jalan keselamatan kecuali Yesus Kristus. Itu keyakinan yang sangat intoleran, namun dalam bertoleransi sikap intoleran itu harus punya tempat, harus dibiarkan dan dibolehkan. Sebaliknya, keyakinan : Tiada Tuhan selain Allah, itupun sangat intoleran. Tetapi demi toleransi dan demi kehidupan bersama, keyakinan itu harus punya tempat, harus dihargai, dibiarkan, dibolehkan oleh orang yang berlainan kepercayaan.
Adapun dasar-dasar toleransi yang harus dikembangkan secara kristiani, antara lain :
 Pertama-tama kita harus sadar bahwa semua manusia adalah gambar Allah. Walaupun gambar Allah yang sudah tidak sesuai lagi dengan aslinya. Semua adalah orang berdosa di hadirat Allah yang Kudus. Harus ada solidaritas orang berdosa di hadirat Allah.
 Gambar Allah yang rusak sudah direhabilitasi sesuai aslinya di dalam Yesus Kristus. Tuhan itu baik bagi semua orang (Mazmur 145:9) dan Ia menghendaki supaya semua orang selamat ( 1 Tim.2:4; Titus 2:11)
 Allah adalah kasih. Ia telah mengasihi kita. Karena kasih itu, maka kita harus mengasihi sesame manusia ( 1 Yoh.4:8, 10, 21)
 Toleransi bukanlah sikap hidup yang kompromistis. Hendaklah kamu kudus, karena Aku, Tuhan, Allahmu Kudus (Imamat 19:2, 1 Petrus 1:16). Kita harus memikirkan dan melakukan semua yang benar, semua yang mulia, semua yang adil, semua yang suci, semua yang manis, semua yang sedap didengar, semua yang disebut kebajikan (filipi 3:8-9). Kita harus menjauhi yang jahat dan melakukan yang baik ( 1 Petrus 3:11, Roma 12:9)
 Toleransi yang harus dikembangkan adalah berbuat baik bagi semua orang berdasarkan kasih yang kita terima dari Allah di dalam Yesus Kristus. Menenggang pendirian, pendapat, kepercayaan, kebiasaan orang lain tetai melayani orang lain dengan perbuatan baik berdasarkan kasih, tetapi kasih itu pun tidak boleh dipaksakan.

Pancasila sebagai asas bernegara, asas berbangsa dan asas bermasyarakat menjadi kulminasi dari proses persatuan dalam gerakan nasional Indonesia. Sumpah Pemuda 1928 yang dilahirkan oleh gelora pembaruan generasi muda, yang melihat kesatuan dan persatuan sebagai jawab yang strategis guna melawan politik “divide et impera” dari kolonialis Belanda. Semua unsure primordialistis (suku, agama, ras dan antar golongan) dinisbikan peranannya, lalu ditempatkan dalam kerangka baru yaitu nasionalisme Indonesia yang berslogan Bhineka Tunggal Ika. Pesan ini menjadi konteks praktis, di mana semua warga Negara dan semua agma diminta untuk melibatkan diri dalam segenap proses pembangunan nasional kita. Membangun adalah melakukan pengubahan ke arah yang lebih baik. Di dalam proses itu terlibat tindakan tindakan manusia yang dilatarbelakangi oleh sikap iman.Tak terkecuali juga orang-orang Kristen untuk merumuskan penghayatan iman mereka dalam kaitan dengan proses pembangunan nasional.

V. Kesimpulan
Sejak kecil di negara ini kita diajar untuk saling menghormati kemajemukan suku, bahasa dan agama. Berbeda-beda tetapi satu jua. Begitulah motto yang mendorong banyak orang untuk berpikir bahwa semua perbedaan yang ada pada dasarnya bersifat tidak hakiki. Beranjak dari sini, kemudian toleransi terhadap keberadaan penganut agama lain dan agama-agama lain mulai berkembang menjadi penyamarataan semua agama. Bukankah semua agama mengajarkan kebaikan? Jadi, tidak masalah Anda menganut yang mana!

Dalam konteks Indonesia maupun dunia yang penuh dengan konflik horisontal antar pemeluk agama, keharmonisan merupakan tema yang digemakan dimana-mana. Aksi-aksi ”fanatik” dari pemeluk agama yang bersifat destruktif dan tidak berguna bagi nilai-nilai kemanusiaan membuat banyak orang menjadi muak. Banyak orang mulai tertarik pada ide bahwa menganut pluralisme agama (menjadi pluralis) akan lebih baik daripada seorang penganut agama tertentu yang ”fanatik”. Akhirnya, orang-orang ini terdorong untuk meyakini bahwa keharmonisan dan kerukunan lebih mungkin dicapai dengan mempercayai pluralisme agama daripada percaya bahwa hanya agama tertentu yang benar. Masing-masing agama benar menurut penganutnya-komunitasnya. Kita tidak berhak menghakimi iman orang lain. Akhirnya, kita selayaknya berkata ”agamamu benar menurutmu, agamaku benar menurutku. Kita sama-sama benar”. Relativisme agama seolah-olah ingin membawa prinsip win-win solution ke dalam area kebenaran.
Orang Kristen perlu berani mengakui perkataan Yesus "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.”
Dalam pandangan Islam, sikap menghargai dan toleransi kepada pemeluk agama lain adalah mutlak untuk dijalankan(Pluralitas). Namun bukan berarti beranggapan bahwa semua agama adalah sama (pluralisme), artinya tidak menganggap bahwa Tuhan yang kami sembah adalah Tuhan yang kalian sembah. Majelis Ulama Indonesia (MUI) menentang paham pluralisme dalam agama Islam. Namun demikian, paham pluralisme ini banyak dijalankan dan kian disebarkan oleh kalangan Muslim itu sendiri. Solusi Islam terhadap adanya pluralisme agama adalah dengan mengakui perbedaan dan identitas agama masing-masing (lakum diinukum wa liya diin). Tapi solusi paham pluralisme agama diorientasikan untuk menghilangkan konflik dan sekaligus menghilangkan perbedaan dan tetap mempertahankan identitas agama-agama yang ada.
sekian

Mazmur 84 : 1 - 7

Mazmur 84 : 1 - 7 84:1 Untuk pemimpin biduan. Menurut lagu: Gitit. Mazmur bani Korah.  84-2 Betapa disenangi tempat kediaman-Mu ,  ya ...